Mission (in German)

Das Institut für Informatikdidaktik – IID, vormals KID für „Klagenfurter Informatikdidaktik“ – beschäftigt sich schon seit 2001 mit Forschung und Lehre der Informatikausbildung und war maßgeblich daran beteiligt, Informatik als Fach im Unterricht an Sekundarschulen in Österreich zu etablieren. Seit 2011 ist das Institut auch ein Regionales Kompetenzzentrum (Regional Educational Competence Center).

Das Institut wurde, nachdem es lange Zeit Teil des Instituts für Informatik-Systeme unter Prof. Roland Mittermeir war, 2013 neu gegründet und hat mit Prof. Andreas Bollin seit 2015 auch den ersten Lehrstuhlinhaber für Informatik und deren Didaktik in Österreich.

Die Forschung ist von empirischer wie auch konzeptioneller Natur und hat starken Anwendungsbezug.

Zurzeit beschäftigen wir uns mit:

  1. dem Betrieb der Informatik-Werkstatt (die Werkstatt umfasst ein Informatik-, Software- und Roboter-Labor und dient der Vermittlung von informatischem Denken als 4. Kulturtechnik. Die Werkstatt steht neben SchülerInnen, Lehrerinnen/Lehrer und Studierenden auch der breiten Öffentlichkeit zur Verfügung);
  2. der Entwicklung von Kompetenz- und Reifegradmodellen in der informatischen Ausbildung (dabei geht es um die Identifikation von Schlüssel-Kompetenzen in der Informatik-Ausbildung und der Beurteilung von „gutem“, soll heißen: erfolgreich durchgeführtem Unterricht);
  3. der Erforschung und dem Einsatz neurodidaktischer Erkenntnisse im Unterricht (Projekte, wie AMEISE - ameise.aau.at, zielen darauf ab, den Unterricht spannend und mit allen Sinnen erlebbar zu gestalten und so die Lernleistung zu verbessern.
Damit leistet das Institut seinen Beitrag, um die fundamentalen Themen der Bildung aller Menschen in einer Informationsgesellschaft zu identifizieren und zu entscheiden, wie diese Gebiete präsentiert werden.

Mission (English Version)

With informatics becoming a topic in teachers formation, the department of informatics didactics (IID, in German, formerly also known as "Klagenfurter Informatik Didaktik, KID") has been formed. It focuses on didactical issues for university teachers, primary and secondary school teachers, both in general academic gymnasia as well as in vocational schools.

With ISSEP 2005, IID started an international conference series on Informatics in Secondary Schools: Evolution and Perspective. The following conferences have been organized in Vilnius, Torun, Zürich, Bratislava, Oldenburg, Istanbul, and Lubljana where IID members were still instrumental.

More than 20 years ago, Informatics has been introduced as compulsory subject in secondary schools in Austria. Since then, the discipline has witnessed dramatic changes in both technology and applications. These changes have to be addressed by teaching pupils, but pupils (and their teachers) must not be overwhelmed by waves of constant change.

Informatics didactics has thus a twofold mission:

  • to identify those topics that are fundamental for the education of young citizens in an information society, and
  • to determine how these topics are to be presented so that the necessary concepts can be easily grasped by pupils of a given age.

In the teacher’s formation curriculum, students have to combine two school-subjects with a common branch in pedagogy. School-informatics (“Informatik und Informatik-Management”) can be combined with any other school topics. Many students choose a combination with Mathematics or (due to historical reasons at this university) with Geography. But combinations with school-disciplines of philology are as welcome. Even combinations with subjects that are not offered at this university (natural science disciplines or Sport) are feasible.

Our research is of empirical as well as of conceptual nature. The ISSEP conference series, established by IID, provides us with contacts on a wide international level and allows synchronization of work across national boarders. On the local levels, experiments conducted by diploma students can, if carefully conducted, still contribute to clarify the relative merit of competing didactical approaches.

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Topic revision: r6 - 2018-01-17 - AndreasBollin
 
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